58 ︴ CZĘŚĆ III ● DOBRE PRAKTYKI W KORCZAKOWSKICH SZKOŁACH MARZEŃ W korczakowskich szkołach tworzymy przestrzeń, która wspomaga i ułatwia uczenie się. Zrezygnowano z systemu klasowo-lekcyjnego i szkolnych dzwonków. Dużą uwagę przywiązuje się do proksemiki czyli przestrzennej aranżacji miejsca do uczenia się. Ważny jest zatem układ stolików, usytuowanie biurka czy stolika dla nauczycieli, co warunkuje charakter relacji nauczyciel-uczeń oraz uczeń- uczeń. W planowaniu przestrzeni szkolnej biorą udział uczniowie i nauczyciele. Otwarta przestrzeń edukacyjna sprzyja budowaniu międzyludzkich relacji i więzi, daje możliwość na przełamywanie sztywnych hierarchii i minimalizuje odczuwania dominacji relacyjnej. Zdjęcie 3 Przestrzeń, która pomaga uczeniu się – uczniowie klasy 6 podczas lekcji biologii Źródło: Z zasobów Korczakowskiej Szkoły Marzeń w Olsztynie
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=