MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

53 ︴ ❯❯❯ ”Metoda projektów to najlepszy sposób aby zintegrować dzieci, uczyć ich dobrej komunikacji i podziału obowiązków. Zwracam uwagę, aby ten podział był różny i nie zawsze ta sama osoba była liderem i dyktowała. Uważam, że jest to naprawdę rozwijająca metoda zarówno dla przedmiotów matematycznych – tworzenie pizzy matematycznej z działaniami czy polonistyczne kwestie - np. wspólna praca nad daną lekturą, którą omawiamy.” Praca metodą projektów ma też walory rozwijające osobowość i kształtujące charakter ucznia. Wzmacnia poczucie pewności, rozwija samodzielność, kształtuje postawę poszukiwania rozwiązań , ale też pozwala analizować własne porażki i wyciągać z nich wnioski. Zdaniem nauczycieli „uczniowie chętnie angażują się w projekty, uczestniczą w rozmowach o proponowanych wyjściach i przekazują swoje pomysły, które konsultują z nauczycielami”. Edukacja w Korczakowskich Szkołach Marzeń zakłada elastyczne oddziaływania pedagogiczne w wielu obszarach. „Nauczyciele dostosowują sposób komunikacji, wydłużają czas pracy, dzielą materiał na mniejsze partie, stosują metody poglądowe i regulują liczbę bodźców. Używają dodatkowych środków dydaktycznych i technicznych, zapewniają naukę języków obcych na miarę potrzeb i możliwości uczniów oraz powtarzają reguły, wyznaczają granice i egzekwują ich przestrzeganie”. Edukacja w szkołach korczakowskich to edukacja multisensoryczna, która wykorzystuje indywidualne preferencje ucznia i pozwala na realizowanie indywidualnie dobranego stylu uczenia się. Dzieci „uczą się przez wykorzystanie zmysłów i ich integrację”. Celem współczesnej edukacji jest nauka krytycznego myślenia, oparta na dociekaniu i ciągłym poszukiwaniu. Krytyczne myślenie jest ważną kompetencją XXI wieku. Pomaga w lepszym rozumieniu rzeczywistości i dostrzeganiu zawiłości tego świata. Podstawą nauki krytycznego myślenia jest rutyna. Uczniowie KSM uczą się krytycznego myślenia, aby samodzielnie kierować procesem uczenia się i własnego rozwoju. „krytyczne myślenie jest pożądane w XXI wieku i szkoła powinna rozwijać takie umiejętności u swoich uczniów”. Elastyczność podejścia jest zgodna z hasłami pedagogiki korczakowskiej i nowego wychowania w duchu idei humanistycznych zorientowanych na osobę. REKOMENDACJE NAUCZYCIELI ❶ Nauczyciele aktywnie realizują założenia modelu Korczaka podczas zajęć angażując się w życie szkolne i działania szkolnej społeczności. Cieszę się z pracy zgodnej z modelem Korczaka, która przynosi widoczne efekty, takie jak: zaangażowanie, kreatywność i pewność siebie uczniów oraz lepsze relacje z nimi”. ❷ Nauczyciele doceniają różnorodne podejścia i metody prac, które skupiają się na indywidualnym podejściu do ucznia, budowaniu relacji, wspieraniu samorządności uczniowskiej i integracji uczniów o specjalnych potrzebach. Realizacja modelu pedagogiki Korczaka (…), mimo napotykanych wyzwań, przynosi pozyFILAR VI ● ELASTYCZNE FORMY DZIAŁAŃ PEDAGOGICZNYCH

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=