MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

5 ︴ ❯❯❯ WSTĘP ● PROF. MIROSŁAW GREWIŃSKI W „Korczakowskich Szkołach Marzeń” wypracowano swoiste zasady nauczania i wychowania w oparciu o wskazówki tego wielkiego pedagoga, a także codzienne doświadczenie nauczycieli w pracy z dziećmi. W szkołach tych dzieci rozwijają się w swoim tempie i rytmie, z uwzględnieniem indywidualnych zainteresowań i ukierunkowaniem na odkrywanie osobistych pasji. Zgodnie z zasadą Korczaka dorośli – nauczyciele – są dla nich przewodnikami, którzy inspirują i wspierają w podejmowaniu decyzji oraz przejmowaniu odpowiedzialności za własna naukę. Realizujące korczakowskie ideały szkoły poszukują równowagi między światem przyrody i technologią, przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Dążą także do balansu między nieskrępowaną zabawą a wysiłkiem edukacyjnym. To efekt inspiracji, które współczesne wychowanie zawdzięcza praktyce pedagogicznej Janusza Korczaka. Wiele mówi się dzisiaj o potrzebie zmian w edukacji, bardziej elastycznym programie nauczania, ale też większej relacyjności w kontakcie nauczyciel-uczeń. Istnieje potrzeba rozwijania u uczniów wielu umiejętności społecznych, m.in. współpracy, pracy zespołowej, myślenia krytycznego, kreatywności oraz skutecznej komunikacji i porozumienia się bez przemocy. Publikacja, którą oddajemy w Państwa ręce stanowić będzie nie tylko kanwę do działań naukowych i edukacyjnych przyszłych i obecnych pedagogów, ale i przewodnik dla rodziców, którzy w trudnej rzeczywistości szukają narzędzi do mądrego wspierania swoich dzieci w rozwoju i wychowaniu. prof. Mirosław Grewiński Rektor Uczelni Korczaka

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=