MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

49 ︴ ❯❯❯ Samorządność kształtuje u uczniów wiele umiejętności społecznych, takich jak: samodzielne rozwiązywanie problemów umiejętności zachowania się w sytuacji konfliktowej podejmowanie decyzji i odpowiedzialność Nauczyciele zgodnie przyznają, iż kluczowa rolą szkoły jest nauka odpowiedzialności za wypracowane przez uczniów decyzje. ”Uczniowie powinni mieć możliwość doświadczania wpływu na otaczającą ich rzeczywistość, nauczyć się wyrażać swoje zdanie i wyrażać je publicznie, ponieważ to jest dla nich wartościowe.” Kolejnym wymiernym efektem nauki samorządności jest: ”Odpowiedzialność za siebie i osoby otaczające dziecko, świadoma konsekwencja swoich wyborów. Szkoła powinna stwarzać warunki, aby dzieci nabywały umiejętności do samorządności, dostosowane do ich wieku.” Zdaniem nauczycieli nauka samorządności „To nauka dorosłego życia. Każdy ma poczucie, że jest ważny, może współdecydować, choćby o sprawach związanych z logistyką w klasie czy organizacją przestrzeni. To buduje też relacje, uczniowie mając wspólny cel poszukują wspólnych rozwiązań mają poczucie sprawczości”. Samorządność szkolna jest elementem szerszej edukacji obywatelskiej, o której nauczyciele wypowiadają się w sposób następujący: „Edukacja obywatelska jest bardzo ważna, dzieci wiedzą jak się zachowywać w różnych miejscach”. To ważny filar edukacji będącej potencjałem w rozwoju postaw obywatelskich i moralnych. Poprzez udział w działaniach samorządu uczniowie odkrywają swoje umiejętności liderskie i przywódcze, uczą się organizacji różnych wydarzeń, sposobów kierowania/zarządzania grupą a także podejmowania ważnych decyzji. Uruchamia to proces identyfikowania i rozwijania liderów. FILAR IV ● UCZNIOWSKA SAMORZĄDNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=