47 ︴ ❯❯❯ Samorządność to działania służące samowychowaniu, pomaga ona w budowaniu obywatelskiej, demokratycznej społeczności. Szkoła korczakowska nastawiona jest na rozwijanie samorządności uczniów i dawanie im przestrzeni do samodzielnego działania zgodnie z zasadami wcześniej ustalonymi. Dlatego tak ważny jest samorząd szkolny czy samorząd klasowy w rozumieniu szkolnych instytucji samorządności, które uczą zasad współżycia i kształtują demokratyczne postawy uczniów. Samorząd uczniowski jest ważnym organem szkoły i traktowany jest w tych szkołach poważnie. Doświadczenia nauczycieli szkół korczakowskich pokazują, iż samorządność uczniowska jest w procesie świadomego kształtowania. Jest ona różnie realizowana, ale wszyscy wskazują jej znaczenie dla rozwoju uczniów, a zwłaszcza ich proobywatelskich postaw. Samorząd dzieci, w koncepcji Korczaka, ma być instytucją prawdziwą, namiastką samorządności społecznej i dlatego tak ważne jest jak najwcześniejsze włączanie do niej uczniów. „W szkole istnieje samorząd uczniowski, którego głos jest brany pod uwagę- przez grono pedagogiczne- jako znaczący, a nie wyłącznie formalny”. I o takie znaczenie samorządu upominał się w swojej filozofii wychowania Stary Doktor. Zgodnie z ideę demokracji, wybory do samorządu są powszechne, dostępne dla każdego, a cała szkoła żyje nimi. Jest zatem prawdziwa kampania i są debaty kandydatów. Działania samorządu uczniowFILAR IV UCZNIOWSKA SAMORZĄDNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ skiego opisuje wypowiedź nauczyciela „samorząd spotyka się regularnie z Panią Dyrektor, wspólnie ustalają działania, przedstawiają propozycje kółek zainteresowań lub wydarzeń”. Członkowie samorządu szkolnego „organizują różne inicjatywy, np. dzień planszówek, popołudniowe kino, gazetka szkolna”. „Samorząd podejmuje różne samodzielne inicjatywy w trakcie roku szkolnego jak: walentynkowa poczta lub poszukiwanie czekoladowych jajeczek w okresie wielkanocnym”. Członkowie samorządu „mają wpływ na wybór i zakup pomocy dydaktycznych lub innych udogodnień na terenie szkoły np. hamaki w klasie”. Samorząd jest odpowiedzialny za organizację różnorodnych wydarzeń i projektów, które angażują całą społeczność szkolną. Jednym z takich wydarzeń jest Dzień LEGO, podczas którego każda klasa tworzy projekt z klocków LEGO, który jest później prezentowany i oceniany przez uczniów i nauczycieli. Inne inicjatywy samorządu to międzyklasowy turniej piłkarski, kino w szkole oraz akcje charytatywne i wolontariaty, które wspierają rozwój empatii i zaangażowania społecznego. Samorząd pełni także funkcję edukacyjną, ucząc dzieci, jak działa demokracja, i rozwijając ich umiejętności organizacyjne oraz komunikacyjne. Sporadycznie organizowany jest Sąd Korczakowski- w jednej szkole sprawa dotyczyła zniszczenia mienia i była rozpatrywana w obecności uczniów i szkolnego psychologa. FILAR IV ● UCZNIOWSKA SAMORZĄDNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=