46 ︴ CZĘŚĆ II ● WYBRANE WYNIKI BADAŃ PROJEKTOWYCH Zbudowanie dobrych relacji jest warunkiem podejmowania bardziej skutecznych oddziaływań wychowawczych, co podnoszą nauczyciele w swoich wypowiedziach. Jeden z nich ilustruje to przykładem: „ na początku roku pojawiły się brzydkie słowa oraz wykluczenie chłopca z autyzmem. Nauczyciel dużo rozmawiał z dziećmi o problemie odwołując się do opowieści z książek i omawiał je z uczniami podczas spotkań w kręgu”. W opinii nauczycieli, udział w kręgach zmienia uczniów „uczniowie stają się bardziej empatyczni. Pomagają sobie w radzeniu z emocjami, zwracają uwagę na to, że ktoś jest smutny, ktoś jest wesoły, zachowują się bardzo dorośle i bardzo odpowiedzialnie, lepiej rozumieją innych”. Nauczyciele szkoły korczakowskiej cenią sobie dobre relacje z dziećmi i starają się je budować oraz podtrzymywać. Są oni świadomi wagi relacji w procesie wychowawczym. Sukces budowania relacji opartych na zaufaniu zawiera się w słowach nauczyciela „Dzieci same do nas przychodzą, zwierzają się, powierzają nam swoje tajemnice”. Inny nauczyciel definiuje relacyjność jako „oko, które widzi, ucho, które słyszy i usta, które nie oceniają”. Sukcesem nauczycieli jest postawa empatii wobec uczniów prezentujących zaburzenia zachowania. Zdaniem innego nauczyciela kręgi zaufania i budowania relacji tworzą rodzaj przestrzeni „do uczenia się intrapsychicznego i interpersonalnego. To także przestrzeń namysłu aksjologicznego, w której kształtują się wartości, dyskutowane są pojęcia dobra i zła, ale nie w odniesieniu do teoretycznych pojęć, ale omawiania konkretnych dziecięcych doświadczeń z życia szkolnego i rodzinnego”. ”Spotykamy się w kręgach, podczas których tworzymy bezpieczną przestrzeń na wyrażanie siebie. Podczas kręgów porannych, dzielimy się pomysłami, planujemy dany dzień/tydzień, przyjmujemy zadania do realizacji, wsłuchujemy się w to z czym dziecko przyszło do szkoły, rozmawiamy o emocjach, przedstawiamy siebie. Podczas pojawiających się problemów, konfliktów spotykamy się w kręgach wymiany. Dbamy również o kręgi/spotkania całej społeczności szkolnej”.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=