45 ︴ ❯❯❯ ”Spotkanie w kręgu pełni kilka ważnych ról: pomaga w adaptacji, pozwala na odreagowanie negatywnych emocji, ułatwia kontakt z innymi, jest źródłem informacji na swój temat, pomaga w utrzymaniu równowagi między oczekiwaniami i możliwościami ucznia.” Zdaniem większości nauczycieli „każdy dzień rozpoczyna się od kręgu, w którym dzieci opowiadają z czym przyszły do szkoły, jak się czują i z czym się zmagają”. Jest to zatem diagnoza ich stanu emocjonalnego, diagnoza potrzeb oraz oczekiwań. Jest to także czytelny sygnał do uczniów, iż ich potrzeby są ważne, nauczyciel ich słucha i o nich rozmawia. „Uczniowie czują się wysłuchani i zrozumiani” a to jest warunkiem sukcesu edukacyjnego. W grupie uczniów obowiązuje porozumienie bez przemocy. Kręgi uczą dzieci że „są wspólnotą, nie eliminują nikogo z grupy, akceptują odmienność każdej osoby...”. Kręgi tworzą dla dziecka bezpieczną przestrzeń: „dzięki kręgom dzieci szczególnie te bardziej skryte, które na początku są niechętne na dzielenie się swoimi sprawami z innymi, stają się bardziej otwarte. Uczniowie poznają lepiej nauczyciela i mają do niego większe zaufanie. Wiedzą, że mogą głośno mówić o wszystkim i nie zostaną ocenieni. Mogą liczyć na nauczyciela zarówno w momentach dobrych, jak i tych trudnych”. W innej szkole zamiast typowych kręgów są wspólne śniadania rozumiane jako czas do swobodnych rozmów, które dotykają tematów związanych z samopoczuciem, potrzebami uczniów. Taka sytuacja, jak podkreślają nauczyciele, bardzo buduje więzi. „Wyrażanie siebie w kręgach zaufania buduje poczucie bezpieczeństwa”. Pomaga to rozwijać współpracę, a nie rywalizację wśród dzieci. Organizowanie kręgów zaufania to tworzenie bezpiecznego otoczenia do bycia sobą i mówienia o swoich sprawach. To także czas na porządkowanie emocji, dzielenie się pomysłami czy dyskutowanie nad rozwiązaniami. Obserwacja przebiegu kręgu zaufania pokazuje spontaniczność i swobodę dzieci, nieograniczoną zakazami, kreatywność w generowaniu różnych pomysłów. Jak komentują nauczyciele „taka forma spotkania uczy też planowania, odpowiedzialności i współpracy”. Spotkania w kręgu są też wykorzystywane w celach profilaktycznych, kiedy rozmowa dotyczy ważnych zagadnień wychowawczych i wtedy są to tzw. bezpieczne kręgi. W celu lepszego przygotowania się do prowadzenia codziennych kręgów zaufania, nauczyciele uczestniczą w kursach i szkoleniach, np. „kids skills” i „kręgi zaufania”. W szkole nie ma obowiązku bezwarunkowego udziału w kręgach, niekiedy „uczniowie rezygnują z udziału i wybierają bardziej indywidualną pracę”, co spotyka się ze zrozumieniem i akceptacją nauczyciela. Zdaniem nauczycieli „relacja nauczyciel-uczeń budowana jest w codziennym kontakcie. Nauczyciel stara się być uważny na potrzeby i emocje swoich uczniów, ale też artykułować to, co dla niego jest ważne”. Ważne jest, aby nauczyciel identyfikował i akceptował trudne emocje uczniów i właściwie modelował spotkania. Często przedmiotem kręgu są emocje, co buduje partnerstwo zespołowe. Częstość spotkań w kręgu i pozytywne doświadczenia nie wyzwalają w uczniach zachowań lękowych w sytuacji obecności innych dorosłych. Niekiedy w szkole organizowany jest mini krąg „aby porozmawiać z dziećmi, których dotyczyła trudna sytuacja”. Wszyscy respondenci zgodnie przyznają, iż jest to bardzo dobre i skuteczne rozwiązanie wielu problemów tych małych, jednostkowych i tych większych zespołowych. FILAR III ● KRĘGI ZAUFANIA I BUDOWANIA RELACJI
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=