44 ︴ CZĘŚĆ II ● WYBRANE WYNIKI BADAŃ PROJEKTOWYCH ”W Korczakowskich Szkołach Marzeń przestrzeń edukacyjna jest starannie zaprojektowana, aby wspierać rozwój uczniów w atmosferze współpracy i wzajemnego zrozumienia. Zamiast tradycyjnego ustawienia ławek w rzędach, dzieci pracują w małych, rotacyjnych grupach, a w klasach stosuje się organizację sprzyjającą nauce grupowej. To pozwala na budowanie więzi społecznych, a także na rozwijanie umiejętności współpracy, odkrywania mocnych stron innych i wspólnego rozwiązywania problemów. Każdy uczeń ma okazję współpracować z różnymi kolegami i koleżankami, co sprzyja integracji i lepszemu poznaniu wszystkich członków klasy.” Otwarta przestrzeń pozwala na otwarte i szczere relacje w układzie nauczyciel-uczeń i uczeń-uczeń. Nauczyciele szkół korczakowskich podkreślają znaczenie ich bliskich relacji z uczniami, którym sprzyjają spotkania w kręgu. O zasadzie ich tworzenia wypowiada się nauczyciel w sposób następujący: „W ich budowaniu kieruję się zasadami partnerstwa i wzajemnego szacunku”. Istotą budowania dobrych relacji z uczniami jest włączenie się w ich świat, pokazanie własnego oblicza osoby, FILAR III KRĘGI ZAUFANIA I BUDOWANIA RELACJI która też ma swoje emocje, potrzeby i jest jednym z członków społeczności szkolnej. „Nauczyciel (…) bierze udział w kręgach siadając na dywanie, opowiada o sobie, swoich emocjach. Uczniowie widzą wtedy, że nauczyciel pokazuje swoją ludzką stronę, może też mieć gorszy moment”. Kręgi zaufania realizowane są w różnym czasie i w różny sposób. Najczęściej odbywają się „każdego poranka i w sytuacjach problemowych, gdzie potrzebne jest spotkanie grupy, aby rozwiązać aktualny problem”.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=