43 ︴ ❯❯❯ Pieski obciążeniowe W przestrzeni klasy szkolnej są też tzw. domki wyciszające dla uczniów z nadmierną pobudliwością i utrudnieniami koncentracji uwagi „do którego można wejść i się wyciszyć” oraz kąciki tematyczne, w których znajdują się książki, materiały tematyczne przygotowane przez uczniów i ich własne prace. W niektórych salach są akwaria, pieski obciążeniowe lub gniotki. Zdaniem nauczycieli „dzieci nie nadużywają tego miejsca. Wcale nie jest tak, że chodzą tam nagminnie”. Przebywanie w tych miejscach warunkowane jest potrzebą ucznia w danej chwili, a uczniowie to rozumieją i respektują. Domki wyciszające „pozwalają uczniom na chwile odpoczynku i regenerację w trakcie dnia szkolnego. Są one stworzone z myślą o dzieciach potrzebujących wyciszenia, co sprzyja ich komfortowi psychicznemu”. Również na świetlicy szkolnej są specjalnie stworzone pomieszczenie wyciszające, które służą jako przestrzeń do relaksu dla uczniów po intensywnych zajęciach. Kąciki wyciszenia dają możliwość izolowania się od bodźców zewnętrznych w trakcie zajęć, pobycia sam na sam ze sobą w sytuacji nadmiernego przeciążenia bodźcami. Kącik wyposażony powinien być również w rozwiązania umożliwiające przyjęcie pozycji alternatywnej do siedzenia przy stole oraz np. umożliwienie uczniowi stymulacji przedsionkowej czy sensorycznej, np. pufa, kokon, materac. Pedagodzy dostrzegają iż „uczniowie decydują o tym, jak i gdzie chcą siedzieć, ale pytają i informują. Dość swobodnie czują się w korzystaniu z przestrzeni klasowej. Sami decydują też czy pracują na siedząco czy w innej wygodnej dla nich pozycji”. Organizacja przestrzeni ma zdecydowanie szerszy zakres i wykracza poza przestrzeń szkolną. Raz w tygodniu zajęcia organizowane są także poza szkołą, w środowisku: ośrodki kultury, biblioteka, instytucje środowiska lokalnego, plener. Rodzice uczniów uważają, iż „uczniowie czują się traktowani podmiotowo - ich zdanie jest brane pod uwagę, Rodzice wspierają takie podejście jako wzmacniające sprawczość ich dzieci”. Ważne jest, aby w jej organizację włączani byli uczniowie i czuli się prawdziwymi kreatorami swojego miejsca nauki. Codziennym rytuałem korczakowskiej szkoły są wspólne posiedzenia z dziećmi, które powinny odbywać się w przyjaznej i współtworzonej przez dzieci przestrzeni. FILAR II ● OTWARTA PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=