42 ︴ CZĘŚĆ II ● WYBRANE WYNIKI BADAŃ PROJEKTOWYCH poczucie przynależności i wspólnoty z grupą, która u Korczaka jest bardzo ważna. Jednym z ciekawych rozwiązań jest tablica informacyjna, która służy do porozumiewania się nauczycieli i uczniów. Wymaga ona jednak pewnego namysłu i kreatywności w przygotowywaniu informacji ważnych zarówno ze strony ucznia jak i nauczyciela. W ich opinii nauczyciele dostrzegają wartość takich rozwiązań, które nie tylko porządkują świat wokół, ale też rozwijają uczniów w zakresie samodzielności, projektowania własnej przestrzeni uczenia się. Ich zdaniem to „każdy uczeń samodzielnie projektuje, wybiera miejsce do pracy i je porządkuje”. Uczniowie w ten sposób rozwijają poczucie sprawstwa, wpływu na to co się dzieje dookoła. Mogą też rozwijać własną kreatywność poprzez „wywieszanie informacji , udostępnianie potrzebnych pomocy dydaktycznych czy ozdabianie swojego miejsca w klasie. Mogą też ozdabiać według uznania szafki lub półki na których trzymają swoje rzeczy w klasie lub dekorować plakatami ściany”. Kolejnym elementem otwartej przestrzeni jest układ stolików/ławek w klasie szkolnej, które przyjmują niekonwencjonalną formę np. jeden wspólny stół, jodełka, podkowa, stoliki zadaniowe. Zerwanie z frontalnym ustawieniem zapewnia większą swobodę, pozwala na bezpośredni kontakt z innymi oraz ułatwia obserwowanie zachowań nauczyciela. Jest to rozwiązanie ułatwiające komunikację z zapewnieniem nauczycielowi łatwego dostępu do uczniów. ”Klasy, zwłaszcza w grupie uczniów młodszych, podzielone są na dwie części: edukacyjną i relaksacyjną.” W części relaksacyjnej są „pufy sako, kanapa, duży dywan oraz wiele zabawek i gier dydaktycznych”. Strefa do relaksu jest też w grupie uczniów starszych- dywany, hamaki, wygodne fotele i kanapy. Hamaki nie tylko wyciszają ucznia, ale stymulują rozwój osób z zaburzeniami integracji sensorycznej (układ przedsionkowy). Organizacja klasy szkolnej niekiedy nie uwzględnia biurka dla nauczyciela „nie posiadamy w sali biurka dla nauczyciela, nasze rzeczy trzymamy w szafkach, które znajdują się z tyłu sali, a my często siedzimy z dziećmi na dywanie lub przy ich stolikach”. Nauczyciel często stoi pośrodku sali tak, aby był dobrze widoczny i słyszalny przez wszystkich uczniów, którzy fokusują uwagę na osobie, a nie na biurku -atrybucie władzy szkolnej. Centralne miejsce w klasie zajmuje często dywan wykorzystywany do wielu różnych zajęć (np. kręgi zaufania), rozmowa z nauczycielem. Dla uczniów słabiej tolerujących bodźce dźwiękowe są dostępne słuchawki wyciszające i maty relaksacyjne. Dla uczniów potrzebujących większej stymulacji są jeżyki sensoryczne, bardzo przydatne do ćwiczeń równowagi, czy treningu koordynacji ruchowej. Jeżyki sensoryczne
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=