41 ︴ ❯❯❯ ”Wspólnotowość jest warunkiem rozwoju empatii, wrażliwości, pomocniczości i świadomości istnienia osoby w szerokim środowisku. Decyduje ona o wyjątkowości przekonania, iż indywidualizm splata się ze wspólnotowością tworząc mozaikę różnorodności.” Nauczyciele szkół korczakowskich dostrzegają, iż „wspólnota uczniowska spaja grupę, uczy wzajemnej odpowiedzialności i jest sposobem kształtowania współpracy”. Organizacja otwartej przestrzeni edukacyjnej jest ważnym filarem koncepcji pedagogicznej Korczaka, aktywizuje lub relaksuje ucznia w zależności od jego aktualnej potrzeby i uwarunkowań sytuacyjnych. To przestrzeń pozwala budować relacje i wpływa na dobrostan ucznia-wychowanka. FILAR II OTWARTA PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA ”W korczakowskich szkołach marzeń przestrzeń jest przedmiotem troski nauczycieli i jest ona różnie aranżowana, a co najważniejsze z udziałem i zaangażowaniem uczniów.” Jednym z istotnych rozwiązań w korczakowskich szkołach marzeń jest rezygnacja z dzwonków szkolnych, a tym samym ograniczenie nadmiaru hałasu, który negatywnie wpływa na koncentrację uwagi ucznia. Dzwonek jest bowiem barierą sensoryczną dla uczniów neurotypowych i uczniów z utrudnieniami w rozwoju. Nauczyciele uważają, iż dzwonki głośne „zakłócają spokój i dezorganizują spotkania nauczyciela z uczniami”. Zakończenie zajęć oznajmia nauczyciel. Ważnym elementem przestrzeni edukacyjnej są organizery, które pozwalają uczniom na pozostawienie w szkole swoich książek i przyborów szkolnych. Jak wspomniano, w aranżacji przestrzeni uczestniczą uczniowie, którzy czują się sprawcami i architektami swojego miejsca do nauki. To buduje FILAR II ● OTWARTA PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=