MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

4 ︴ WSTĘP ● PROF. MIROSŁAW GREWIŃSKI WSŁUCHAJMY SIĘ W IDEE PEDAGOGICZNE JANUSZA KORCZAKA, BY POPRAWIĆ EDUKACJĘ I WYCHOWANIE. Pozwalać na wszystko, czy zabraniać? W pierwszym przypadku wychowamy dziecko na znudzonego tyrana, w drugim – znudzonego niewolnika. Zgodnie z filozofią wychowania dziecka Janusza Korczaka najważniejszy w całym procesie jest szacunek do potrzeb, pragnień, własnego zdania i swoistej wolności. Ten wybitny pedagog, lekarz, pisarz i działacz społeczny już sto lat temu rewolucjonizował myślenie o dziecku, dając mu prawo do odczuwania, decydowania i doświadczania. Nie dawał rad czy gotowych rozwiązań, ale podpowiadał i proponował sposoby wychowania dojrzałego, wrażliwego i mądrego człowieka. Społeczeństwo nie do końca respektuje prawa należne dzieciom. Zbyt często dzieci są spostrzegane jako osoby zależne od dorosłych i zbyt słabe. Bo jak pozwolić, by dziecko decydowało o sobie? Jak zrobić to mądrze, szanując podejmowane działania i decyzje, skoro często wskazywanych przez Janusza Korczaka praw należnym dzieciom nie potrafimy przyznać sobie samym? Można to zrobić wsłuchując się w głos Janusza Korczaka, prekursora zmian w myśli pedagogicznej. Uczelnia Korczaka jest związana z nim w szczególny sposób. Stary Doktor jest naszym patronem, a myśli, które wprowadził w wychowaniu, inspirują również nas i naszych absolwentów. Uczelnia Korczaka, w ramach swojej działalności, prowadzi w Warszawie, Olsztynie i Katowicach „Korczakowskie Szkoły Marzeń”. To sieć alternatywnych szkół podstawowych, prowadzonych w oparciu o nowoczesne, progresywne metody wychowania.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=