38 ︴ CZĘŚĆ II ● WYBRANE WYNIKI BADAŃ PROJEKTOWYCH CO RÓŻNI KORCZAKOWSKIE SZKOŁY MARZEŃ OD SZKÓŁ TRADYCYJNYCH? Istotą procesu edukacji w Korczakowskich Szkołach Marzeń nie jest weryfikacja zdobytej wiedzy, a przygotowanie młodego człowieka do samodzielnego życia. Ważniejsze od wyników i wpasowania się w naznaczony klucz stają się indywidualne potrzeby dziecka, dialog i zaufanie. Uczenie się oparte jest na działaniu, eksperymentowaniu z położeniem nacisku na wspólnotę, relację i współpracę oraz poszanowaniu podmiotowości osoby. Wspólnotowość to cecha i zarazem cel działań pedagogicznych opartych na koncepcji pedagogiczno-filozoficznej Korczaka. Jest to wyróżnik pedagogiki korczakowskiej, który stanowi ważny element przygotowania ucznia do życia w społeczeństwie. Każda społeczność, w tym szkoła, przedszkole czy inna placówka wychowawcza, potrzebują jasnych i mądrych zasad, które systematycznie budują wspólnotę bytów, wspólnotę działań i wspólnotę znaczeń. Każde miejsce nauki i wychowania winno być miejscem dostosowanym do potrzeb dziecka, co oznacza możliwość wchodzenia w interakcję uczeń- środowisko. Wspólnotowość to nie hasło ale zasada codziennego funkcjonowania, to uczenie się od siebie, wspólne rozwiazywanie problemów, pomaganie sobie w trudnej sytuacji i identyfikowanie się z grupą/społecznością FILAR I WSPÓLNOTOWOŚĆ
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=