MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

35 ︴ ❯❯❯ ROZDZIAŁ VII ● ZAMIAST ZAKOŃCZENIA – SŁÓW KILKA O JANUSZU KORCZAKU Warto wreszcie spojrzeć na Janusza Korczaka jako na osobę – człowieka. Idealistę, który wierzył, że rozwój społeczeństw dokonuje się przez etyczne, szczęśliwe życie jednostki, zaangażowanego w wychowanie, życzliwego dzieciom, pracowitego i oddanego, miłośnika zwierząt, pasjonata podróży, przeżywającego rozterki i dylematy – jak każdy z nas. Tę twarz „Starego Doktora” pokazuje jego publicystyka oraz „Pamiętnik”, najbardziej osobista książka. Janusz Korczak pojął istotę wychowania, dotarł do jej sedna, opisał jej sens. Jest nim Spotkanie – wychowawcy i wychowanka. Unikatowa, niepowtarzalna i rozwijająca relacja, która potrafi zmienić życie młodego człowieka i otworzyć przed nim nowe horyzonty. Taką relację tworzą prawdziwi wychowawcy i jest ona możliwa w autentycznej i wiarygodnej szkole. Bibliografia:  Bińczycka Jadwiga, Spotkanie z Korczakiem, OSW, Olsztyn 2009  Bińczycka Jadwiga (red.), Korczakowskie dialogi, ŻAK, Warszawa 1991  Dauzenroth Emil, Janusz Korczak. Życie dla dzieci, WAM, Kraków 2005  Dąbrowska J. Korczakowskie postrzeganie dziecka z trudnościami repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/15954/1/J_Dabrowska_Korczakowskie_postrzeganie_dziecka_z_trudnosciami.pdf  Falkowska Maria, Kalendarz życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989  Gurycka Antonina, Korczakowskie inspiracje, SCHOLAR, Warszawa 2002  Janiak Alicja, Wychowanie dziecka w pedagogii Janusza Korczaka, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2015  Kirchner Hanna (red.), Pisarz – wychowawca – myśliciel, IBL, Warszawa 1987  Kirchner Hanna, Lewin Aleksander (red.), Janusz Korczak. Życie i dzieło, WSIP, Warszawa 1982  Olczak-Ronikier Joanna, Korczak. Próba biografii, W.A.B., Warszawa 2011  Poręba Piotr (red.), Wartości pedagogiki Janusza Korczaka, KUL, Lublin 1979  Stachowicz Katarzyna, Wielkie Biografie. Korczak, Buchmann, Warszawa 2012

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=