MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

31 ︴ ❯❯❯ Podejście wypracowane w placówkach KSM opiera się na szacunku do indywidualności każdego ucznia i jego cech osobistych, a także umożliwianiu im nieskrępowanej aktywności w poszukiwaniu wiedzy i doświadczaniu uczenia się. Ważny jest również nacisk na „tu i teraz”: uczenie zaspokajające aktualny głód wiedzy i umiejętności, których potrzebują uczniowie. Uczenie się jako element przystosowania do wciąż zmieniającego się świata to również z ducha korczakowskie podejście. Przegląd metod stosowanych w praktyce przez „Korczakowskie Szkoły Marzeń” pokazuje jeszcze jedno. Uczenie i wychowanie to pewna droga, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Drogę tę można przejść na różne sposoby. Wrażliwi, empatyczni i kreatywni nauczyciele i wychowawcy, którym zależy przede wszystkim na rozwoju swoich podopiecznych, będą poszukiwali ścieżek, które jak najlepiej zaspokoją ich pasje, chęć uczenia się, rozwoju i poszukiwania swojego miejsca w świecie. Tym właśnie jest „otwarta przestrzeń edukacyjna”: wspólnym zadawaniem sobie pytań, jak powinna wyglądać dziś dobra edukacja i wspólnym poszukiwaniem przez dzieci, nauczycieli i rodziców odpowiedzi na to pytanie. IDEE DLA PASJONATÓW EDUKACJI KSIĄŻKI JANUSZA KORCZAKA, PO KTÓRE WARTO SIĘGNĄĆ ROZDZIAŁ VII ● IDEE DLA PASJONATÓW EDUKACJI

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=