MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

29 ︴ ❯❯❯ Wspólnotowość W Korczakowskich Szkołach Marzeń jesteśmy wspólnotą. Szkołę tworzą uczniowie, nauczyciele, specjaliści, rodzice. Dzieci są wspólnotą w znaczeniu fizycznym, ale też mentalnym, emocjonalnym. Uczą się bycia pomocnym, wrażliwości na potrzeby innego, wspólnie realizują zadania, współdecydują o ważnych sprawach, rozwiązują swoje problemy wspierając się nawzajem. Uczą się porozumiewania bez przemocy i wspólnie ustalają cele. Ważny jest szacunek i podejście godnościowe, akceptacja i bezpieczeństwo. Ważne jest budowanie relacji, więzi i wspierającej atmosfery. Z uczniami potykamy się w kręgach, podczas których tworzymy bezpieczną przestrzeń na wyrażanie siebie. Bliska nam jest wielokulturowość. Tworzymy miejsca nowoczesne i tolerancyjne, akceptujemy odmienność i różnorodność. Uczniów przygotowujemy do prawdziwego życia. Otwarta przestrzeń edukacyjna Uczniowie mają wpływ na organizację i aranżację przestrzeni edukacyjnej, współdecydują o sposobie organizacji zajęć, a ich pomysły są traktowane bardzo poważnie. Wiele zajęć odbywa się w innym niż frontalne ustawienie ławek, często są to zajęcia na dywanie lub w plenerze. W szkole zrezygnowano z dzwonków, a nauczyciel jest współorganizatorem procesu uczenia się. Uczniowie maja swobodę w wybieraniu form aktywności. Plan zajęć jest elastyczny, wykracza poza tradycyjny system klasowo-lekcyjny. Formy zajęć są bardzo różne, obejmują m.in. warsztaty, ćwiczenia, pracę zespołową, aktywności badawcze. Program integruje wiedzę z różnych przedmiotów i jest skupiony na indywidualnym podejściu do ucznia bardziej niż na grupowym przekazie treści w formie wykładu. Otwarta przestrzeń edukacyjna to także zajęcia w terenie, w placówkach edukacyjnych, kulturalnych, miejscach przybliżających uczniom codzienne funkcjonowanie. Szkoły stawiają na aktywność i samodzielność ucznia. W ocenie postępów ucznia stosuje się ocenianie kształtujące. Otwarta przestrzeń edukacyjna sprzyja budowaniu międzyludzkich relacji i więzi, daje możliwość na przełamywanie sztywnych hierarchii. Kręgi zaufania i budowania relacji Szkoły budują więzi i relacje między uczniami i pedagogami. Spotykamy się w „kręgach” – tworzymy bezpieczną przestrzeń wyrażania siebie. Uczniowie uczą się w dialogu m.in. słuchania, nazywania uczuć, formułowania myśli. Podczas porannych „kręgów” dzielą się pomysłami, planują zadania na dzień i tydzień. Pojawiające się problemy są rozwiązywane w duchu „porozumienia bez przemocy”, w dialogu i mediacji. Więzi i zdrowe relacje są budowane także na innych poziomach, pomiędzy grupami oraz pomiędzy szkołą a rodzicami. Rozwijają je takie projekty jak rodzinne pikniki szkolne, spotkania międzypokoleniowe, korczakowskie dni rodziny, „kiermasz u Korczaka”, współpraca międzyszkolna uczniów (w zakresie edukacji, wakacji, wycieczek szkolnych, zielonych szkół, zawodów, turniejów, samorządów i drużyn sportowych) czy relacje międzynarodowe. Dzięki tym ostatnim dzieci poznają kulturę, obyczaje i tradycje innych krajów, realizują wspólne projekty, uczą się języków, tolerancji i otwartości na świat. ROZDZIAŁ VI ● FILARY KORCZAKOWSKIEJ SZKOŁY MARZEŃ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=