MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

28 ︴ CZĘŚĆ I ● JANUSZ KORCZAK I JEGO KONCEPCJA PEDAGOGICZNA Idee „nowego wychowania” i progresywizmu pedagogicznego są wprowadzane w życie w wielu miejscach na świecie. Skutkuje to powstawaniem szkół alternatywnych, które wdrażają nowe rozwiązania w obszarze nauczania i wychowania traktując oba procesy komplementarnie. Teoretyczny model korczakowskiej szkoły marzeń powstał ponad 10 lat temu i został stworzony przez ekspertów i praktyków Uczelni Korczaka. Uczelnia od ponad 30 lat kształci nauczycieli/pedagogów, pracowników socjalnych, od niedawna też psychologów. Model ten czerpie inspirację z jednej strony z korczakowskiego podejścia do wychowania (podstawa ideowa), z drugiej zaś – z ugruntowanych już doświadczeń i praktyki w prowadzeniu szkół podstawowych (praktyka i doświadczenia). Korczakowskie Szkoły Marzeń funkcjonują w Warszawie, Olsztynie i Katowicach. Sercem modelu jest relacja i wartości, organizatorzy korczakowskiej edukacji wprowadzają w praktykę rozwiązania różnych szkół progresywnych i założenia pedagogiki oraz filozofii Korczaka. Na potrzeby Korczakowskich Szkół Marzeń wypracowano sześć filarów jako inspiracja do zmian w procesie nauczania i wychowania. Źródło: z zasobów Korczakowskiej Szkoły Marzeń wspólnotowość otwarta przestrzeń edukacyjna kręgi zaufania i budowania relacji samorządność uczniowska i odpowiedzialność dialog i partnerstwo w procesie uczenia się i wychowania elastyczne formy działań pedagogicznych

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=