25 ︴ ❯❯❯ ROZDZIAŁ V ● KIERUNEK ZMIAN W EDUKACJI Jak w tym szalonym świecie ocalić dziecko i dzieciństwo? Jak wychować szczęśliwego człowieka? Co się zmienia? Charakter i cele wychowania Relacje dziecko-dorosły Chroniczny brak czasu dla dziecka Powierzchowność więzi między dzieckiem i rodzicem Stosowanie w wychowaniu presji i manipulacji Brak rozumienia dziecka Niepełne poznanie dziecka i jego możliwości Bagatelizowanie jego przeżyć i emocji Przerzucanie odpowiedzialności za wychowanie na szkołę Przeładowane programy szkolne Chaos ustawicznych zmian edukacyjnych Autorytaryzm i dogmatyzm w wychowaniu Niezdrowa rywalizacja między dziećmi Brak poczucia sensu pracy wśród wychowawców, pedagogów Zagrożenia związane z rozwojem cyfryzacji Spadek prawdziwego zainteresowania dzieckiem – ucieczka w świat wirtualny Korczak radziłby zapewne, by zacząć od ucznia i koncentracji na jego drodze do szczęścia. W jego filozofii to jest najważniejsze. Eksperci zajmujący się rozwojem człowieka i edukacją znają dziś dość precyzyjne odpowiedzi na pytanie, jakie umiejętności są najważniejsze w życiu i które z nich powinna kształcić szkoła przyszłości. Nie ma powrotu do szkoły XIX czy XX wieku, bo tego świata już nie ma. Korczak podpowiadałby więc szkołę przyszłości bez zbędnej biurokracji i formalizacji. Taką, w której kluczowy nie jest papier, dzienniki, statystyki i sprawozdania, ale dziecko: jego potrzeby, uczucia, pasje i zainteresowania. Wolałby, by proces wychowania i edukacji skupiał się wokół rozwijania Źródło: z zasobów Korczakowskiej Szkoły Marzeń
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=