MODEL JANUSZA KORCZAKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ

14 ︴ CZĘŚĆ I ● JANUSZ KORCZAK I JEGO KONCEPCJA PEDAGOGICZNA KORCZAK PRZEŁAMAŁ TRADYCYJNY NURT MYŚLENIA O DZIECKU I JEGO WYCHOWANIU. W JEGO KONCEPCJI WYCHOWANIA NAJWAŻNIEJSZA JEST WEWNĘTRZNA WOLNOŚĆ DZIECKA I JEGO PRAWA Korczak był żarliwym trybunem spraw dzieci. Postulował równouprawnienie dzieci i dorosłych uważając dziecko za pełnowartościowego człowieka. Te poglądy były trudne do zaakceptowania na początku XX wieku. Według Starego Doktora dziecko ma swoja autonomię i jest człowiekiem, który ma swoją osobowość, swoje emocje, swoje potrzeby i możliwości rozwoju. Przysługuje jej zatem szacunek taki sam, jakim obdarzamy osoby dorosłe. Przy czym dorośli (rodzice i całe społeczeństwo) odpowiadają za opiekę i wychowanie dzieci. Jednym z ważnych postulatów było to, aby dziecko traktować z miłością i uwagą uwzględniając pełnię jego praw w tym prawo do wolności. Pełny katalog praw dziecka Korczak sformułował w publikacji Prawo dziecka do szacunku. Dziecko ma prawo do miłości, opieki, sprawiedliwości, rozwoju, a także do poważania. Dziecko nie powinno być poniżane, upokarzane, zawstydzane czy wykorzystywane. Korczakowski katalog dziecięcych praw obejmuje również prawo do zabawy, własności, posiadania własnych tajemnic, do samostanowienia o sobie, pracy, sprawiedliwości, a także prawo do dnia dzisiejszego (korzystania z dzieciństwa). Uważał, że dzieci trzeba traktować tak, jak dorosłych – poważnie, po partnersku, z szacunkiem dla wszystkiego, co jest dla nich ważne. Tłumaczył, że dziecko ma prawo być sobą – takim, jakim jest. Zachęcał wychowawców do poznawania jego natury. W książce „Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie” sięgał do lekarskich doświadczeń z I wojny światowej, podpowiadając rodzicom i wychowawcom, jak patrzeć na dziecko, by dostrzec i zrozumieć jego potrzeby. Postulował, by je poznawać, dążyć do zrozumienia zachowania i charakteru. Z relacji o Korczaku wiadomo, że sam rozwinął ogromną umiejętność uczuciowego utożsamiania się z dziecŹródło: z zasobów Korczakowskiej Szkoły Marzeń

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=