Niniejsza publikacja jest wynikiem realizacji projektu Korczakowska Szkoła Marzeń inspiracją zmian w edukacji realizowanego w uczelni Korczaka - NdS-II/SN/0532/2023/01. Projekt dofinansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla Społeczeństwa II. Składa się ona z trzech części: teoretycznej, badawczej oraz praktycznej (katalog dobrych praktyk). Część teoretyczna została opracowana poprzez modyfikację treści zawartych w broszurze Dziecko w centrum uwagi. Model pedagogiki korczakowskiej pod red. Mirosława Grewińskiego, prof. UK, dr Joanny Lizut, którego autorami są: Elżbieta Czeniakowska, dr Beata Głodzik, dr Roman Grzejszczak, Ilona Nitichoruk-Piekarz, dr Jolanta Nowosielska, dr Adam Nyckowski, Joanna Sikorska, Paweł Rabiej. Autorami aktualnej wersji publikacji Model pedagogiki Korczaka w praktyce szkolnej z rewizją treści teoretycznych są: dr hab. Barbara Skałbania i dr Jolanta Nowosielska z Uczelni Korczaka. W części badawczej wykorzystano materiał pozyskany w wyniku ankiet, rozmów i fokusów realizowanych w grupie nauczycieli korczakowskich szkół marzeń w Warszawie, Olsztynie i Katowicach przy zaangażowaniu członków zespołu projektowego i nauczycieli szkół korczakowskaich. Moderatorami wywiadów fokusowych byli: dr Adam Nyckowski, dr Jolanta Nowosielska i mgr Katarzyna Kania. Dobre praktyki opracowano w oparciu o materiał pozyskany od dyrektorów szkół korczakowskich w ramach realziacji projektu. Edukacja od zawsze potrzebowała inspiracji prowadzących do zmian. Koncepcje filozoficzne i pedagogiczne stanowią bazę dla analiz praktyki i wyznaczają wektory działań nakierowanych na poprawę jakości funkcjonowania systemu edukacyjnego. Nurty Nowego Wychowania, zwrot ku orientacji humanistycznej z kluczowymi hasłami podmiotowości, dialogiczności i relacyjności stały się fundamentem w budowaniu współczesnego nauczania i wychowania. Jednym z pionierów tych zmian jest Janusz Korczak, który mocno akcentował prawa dziecka i stawał w jego obronie. Korczak to nie tylko propagator idei pedagogicznej, ale zaangażowany pedagog/ wychowawca, który podpowiada jak skutecznie wychowywać dziecko bez opresjii, przymusu i surowej dyscypliny. To spolegliwy opiekun, który czuje, rozumie, wspiera i prowadzi dziecko w świat dorosłych z zachowaniem i poszanowaniem jego autonomii i możliwości doświadczania świata. Koncepcja Korczaka ukazuje pełnię człowieka dostrzeganego w małym dziecku, jego wartość jako Osoby. Poznanie założeń pedagogiki Korczaka wzbogaca rzeczywistość edukacyjną o rozwiązania, które są siłą sprawczą rozwoju młodych ludzi opartą o szacunek i uznanie ich podmiotowości. To wyzwanie dla przyszłości edukacji, remedium na dylematy pedagogiczne i wątpliwości odnoszące się do aksjologii. Istota sukcesu tkwi w zmianie myślenia o roli nauczyciela i redefiniowaniu osoby dziecka. Niniejsza publikacja obrazuje funkcjonowanie szkół korczakowskich w odniesieniu do opracowanych teoretycznie sześciu filarów koncepcji pedagogicznej Janusza Korczaka.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE0MzI=